Allmäna villkor
Mat vid Siljan
(Baserade på Visitas allmänna villkor för konferenser och övriga arrangemang)
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller om de bifogats beställningsbekräftelsen eller om parterna på annat sätt skriftligen har avtalat om detta, till exempel genom hänvisning i bekräftelsen. Villkoren gäller mellan leverantören och beställaren vid köp eller bokning av restaurang-, konferens- eller evenemangstjänster som tillhandahålls av leverantören. Köpet kan avse exempelvis evenemangsbiljett, måltid, konferens, boende, transport, utrustning, tilläggsprodukter, värdebevis eller kombinationer av dessa. Svensk lag tillämpas.
2.Definitioner
Ett arrangemang föreligger när lokaler tillhandahålls med eller utan logi och/eller förtäring, t ex. för konferens, eller vid grupp- och festvåningsbeställning.
Beställare är den person – juridisk eller fysisk- som är betalningsskyldig för arrangemanget.
Med leverantör avses den anläggning som levererar arrangemanget.
En beställnings värde är avtalat pris för hela beställningen eller summan av beställt antal deltagare multiplicerat med avtalat pris per deltagare per dag samt priset för särskilt beställda tjänster.
En bokningsförmedlare är ett företag som förmedlar arrangemangsbokningar inklusive eller exklusive förmedling av betalning för bokningen.
3.Bokning och bekräftelse
Bokning kan ske muntligt eller skriftligt och blir bindande när leverantören skickat skriftlig bekräftelse. Offert gäller i 30 dagar om inget annat anges. Offerten avser endast det datum och det antal gäster som anges i offerten. Ändringar av datum eller antal gäster kan påverka pris, tillgänglighet och övriga villkor.
4.Förskott
Vid bokning mindre än 3 månader före arrangemang betalas 50 % i förskott. Vid bokning mer än 3 månader betalas 25 % vid bokning och 25 % tre månader före. Förskott ska betalas inom 10 dagar. Obetalt förskott innebär att bokningen inte är bindande för leverantören.
5.Avbeställning
Alla avbeställningar ska göras skriftligt och måste bekräftas av leverantören för att gälla. Debitering vid avbokning beror på orderbelopp och hur lång tid före start avbokningen sker. Vid avbokning av del av beställning gäller samma procentsatser på den avbokade delen.
5.1 Beställningar med ordervärde upp till och med 30 000 kr (exkl. moms)
Tid före start/leverans |
Debitering |
15 dagar eller mer |
Kostnadsfritt |
14–8 dagar |
75 % av bokningens värde |
Mindre än 8 dagar |
100 % av bokningens värde |
5.2 Beställningar med ordervärde över 30 000 kr (exkl. moms)
Tid före start/leverans |
Debitering |
30 dagar eller mer |
Kostnadsfritt |
29–23 dagar |
25 % av bokningens värde |
22–16 dagar |
50 % av bokningens värde |
15–9 dagar |
75 % av bokningens värde |
Mindre än 8 dagar |
100 % av bokningens värde |
5.3 Justering av antal deltagare
- Justering av antal deltagare med upp till 10 % kan göras kostnadsfritt fram till 48 timmar före start.
- Större minskningar än 10 % eller full avbokning följer reglerna för ordervärde i punkt 5.1–5.2 ovan.
|
|
5.4 Personal
- Avbokning av bokad personal senare än 14 dagar före arrangemang debiteras med 100 % av personalkostnaden.
- Gäller oavsett typ av arrangemang och följer gällande kollektivavtal.
- Personalkostnaden avser både arbetstid och eventuella förberedelser som redan planerats in.
|
|
6. Särskilda önskemål
Specialkost och allergier ska meddelas vid bokning och senast 7 dagar före arrangemang. Slutlig uppgift om utrustning och möblering lämnas senast 14 dagar före.
7. Betalning
Beställaren ansvarar för samtliga kostnader enligt beställningen. Uteblivna deltagare ger inte rätt till prisavdrag. Betalning sker enligt överenskommelse. Vid faktura gäller 10 dagar netto. Privatpersoner betalar normalt 100 % i förskott om inte annat avtalats. Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen (referensränta + 8 procentenheter). Faktureringsavgift kan tillkomma, liksom avgift för pappersfaktura.
8. Reservation för prisändringar
a) Vi reserverar oss för prisjusteringar som beror på omständigheter utanför vår kontroll, såsom råvarubrist, skattepåslag eller liknande. Leverantören ska omgående informera beställaren om detta för att diskutera bästa alternativ, exempelvis utbyte av råvara eller rätt. b) Vi reserverar oss även för prisändringar, momsjusteringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljning och lagerfel. Prisändringar efter bekräftad beställning gäller endast om det uttryckligen framgår av avtalet. En biljett eller vara som redan skickats påverkas inte av senare prisändringar, exempelvis vid rea, kampanj eller rabattkod.
9. Leverans
Leverantören transporterar mat och hyrgods alla vardagar mot ersättning och helger vid överenskommelse. Leveransavgifter varierar beroende på avstånd, tidpunkt, veckodag och volym. Vid leverans till lokal utan hiss eller där det krävs att leverantören bär in eller att det är lång väg till och från lastplats där transportbilen kan stanna tillkommer eventuella lastnings/lossningskostnader. Om returgodset inte är ihopsamlat enligt instruktion vid aviserad hämtning tillkommer eventuella kostnader. Returer hämtas alltid följande vardag mellan 08.00-17.00 om inte annat är överenskommet.
10. Ansvar för egendom
Leverantören ansvarar endast för egendom vid vårdslöshet eller om särskilt åtagande finns. För egendom av högt värde krävs skriftlig bekräftelse på att leverantören åtar sig ansvar. Kunden ansvarar för skada som denne eller dess deltagare orsakar.
11. Brand och säkerhet
Gällande regler för brand, utrymning och säkerhet ska alltid följas för aktuell lokal.
12. Skadat och förkommet gods (uthyrning/catering)
Beställaren debiteras för skadat, kantstött eller borttappat gods enligt självkostnadspris eller prislista. Returtransport bekostas av beställaren om gods återfinns efter leverans.
13. Force majeure
Vid händelser utanför partens kontroll – såsom strejk, lockout, brand, explosion, krig, myndighetsbeslut eller väsentliga leveransinskränkningar – är parten fri från skadeståndsansvar och andra påföljder. Detta gäller även om hindret drabbar underleverantör. Part som åberopar force majeure ska meddela den andra parten utan dröjsmål.
14. Tvister
Tvister kan prövas av Visitas ansvarsnämnd (för medlemsföretag) eller av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Svensk lag gäller och tvist kan även prövas av allmän domstol.
15. Lokal
Vid lokal bokad av Mat vid Siljan gäller lokalens egna villkor. Vid lokal bokad av beställaren ska dessa villkor skickas till Mat vid Siljan i god tid.
16. Biljett- och värdebevisköp
Biljettköp är bindande och omfattas inte av ångerrätt. Värdebevis har 14 dagars ångerrätt vid distansköp. Förlorade biljetter ersätts inte. Biljetter får inte säljas vidare utan skriftligt medgivande.
17. Kundens skyldigheter
Kunden ansvarar för att uppgifterna vid bokning är korrekta och att gällande säkerhetsregler följs. Brott mot säkerhetsregler kan leda till avvisning utan återbetalning.
18. Återbetalning
Anspråk på återbetalning ska göras senast två (2) månader från evenemangsdatumet, annars förfaller rätten. Detta gäller både vid inställt evenemang och vid makulerad biljett. Serviceavgifter och andra tilläggskostnader återbetalas inte.
19. Inställt eller flyttat evenemang
Kunden ansvarar för att kontrollera om evenemanget är inställt eller flyttat. Vid inställt evenemang kontaktas arrangören för återlösen av biljetter. Service-, leverans- och distributionsavgifter återbetalas inte. Vid flyttat evenemang gäller köpt biljett till det nya datumet om inte annat anges. Ändringar i repertoar, plats eller datum, eller delvis genomförda evenemang, räknas normalt inte som inställt evenemang.
20. Bokning via förmedlare
Förmedlare ska hålla mottagna medel avskilda och redovisa dem till leverantören utan dröjsmål.
21. Personuppgiftshantering
Vi värnar om din personliga integritet. Vi skyddar och behandlar dina uppgifter med respekt. När du gör en bokning/beställning hos oss lagrar vi uppgifter om dig i våra system. I vår integritetspolicy kan du läsa mer om hur vi samlar in och använder personuppgifter och annan information. Den beskriver också dina rättigheter till dina uppgifter.
Senast uppdaterad 260825